BLOGas.lt
Sukurk savo BLOGą Kitas atsitiktinis BLOGas

Sužaidybinti rinkimai

uzupiscreativecluster | 2012-11-26 | Be temos

Artėjant 2012 m. JAV prezidento rinkimams, kandidatų atstovai kreipėsi į įvairius sužaidybinimo (angl. gamification) specialistus aptarti, kaip jį būtų galima išnaudoti, siekiant geresnių rinkimų rezultatų ir aukštesnių reitingų. Kažką apčiuopiamą sukurti trūko laiko, todėl specialistai kūrė koncepcijas, rinko idėjas, kaip galima paskatinti piliečius aktyviau dalyvauti rinkimuose. Pristatome JAV sukurtą koncepciją, kuri galėtų būti vertinga ir Lietuvai, nes rinkėjų pasyvumas išlieka kiekvienų rinkimų metu.

2012 metais JAV į rinkimus atėjo tik 57,5% turinčių teisę balsuoti, nors rinkiminėms kampanijoms ir aktyvumo skatinimui buvo išleista 6 mlrd. dolerių. JAV rinkėjų aktyvumas atsilieka nuo Australijos (tačiau ten balsuoti privaloma), Japonijos, Kanados ir Jungtinės Karalystės.

Taigi, kaip galima sužaidybinimo pagalba paskatinti rinkėjų aktyvumą? Sukurtos penkios koncepcijos, žaidimizuojančios piliečių dalyvavimo rinkimuose procesą, kuris būtų nešališkas, gana pigus ir lengvas įgyvendinti.

Aktyvumo skatinimo pavyzdžiai ir galimybės
Parodomasis balsavimasAfganistane po JAV invazijos, moterys, violetine spalva dažytais pirštais, buvo pagrindinė rinkiminių nuotraukų tema. Spalva simbolizavo atliktą pareigą: pirštai panardinami į dažus, įmetus savo biuletenį į balsadėžę. Naujai rinkimų teisę gavę piliečiai mėgavosi aiškiu įrodymu, pasinaudojo savo teisėmis ir tai neabejotinai padėjo skatinti aktyvumą.

Remdamiesi sėkmingu pavyzdžiu, JAV sužaidybinimo atstovai siūlo „raudonai baltai mėlynų pirštų” idėją socialinėje ir fizinėje žiniasklaidoje. Po balsavimo bakstelėjus savo išmanųjį telefoną į balsavimo vietą, rinkėjo Facebook profilis pavirs raudonai baltai mėlynu visai dienai, kaip aliuzija į JAV nacionalines spalvas. Rinkimų dienos Facebook stilius kiekvienais metais galėtų būti keičiamas pagal žinomų amerikiečių dizainerių siūlomas madas.

Draugo statusas
Tūkstančiai amerikiečių dalinosi savo įspūdžiais tiesiai iš rinkiminių salių, rašydami socialiniuose tinkluose „Aš balsavau” ar „Eilės buvo nerealiai ilgos”. Kodėl nepanaudojus socialinių tinklų balsavime? Ką daryti, kad ketinimas balsuoti būtų užfiksuotas Facebook‘e? Piliečiai galėtų matyti statistiką apie ketinimus balsuoti arba pamatyti, kas jau balsavo ir kurie dar ne, palyginti draugų grupės balsavimo ketinimus, taip pat aktyvinti konkurencinę rinkėjų dvasią.

Poravimas
Vienas iš svarbiausių JAV rinkimų varikliukų yra demokratinio proceso „aistra ir intensyvumas”. Nors rinkėjų dalyvavimo lygis žemas, daugelis kitų šalių žavisi, kaip amerikiečiai žvelgia į šį procesą. Viena iš galimybių būtų suporuoti Amerikos rinkėjus (ypač pirmalaikių rinkimų metu) su žmogumi, gyvenančiu besivystančiame pasaulyje, kuris neturi galimybės balsuoti. Pavyzdžiui, per Instagram stiliaus sąsają, jie galėtų pasidalinti savo įspūdžiais apie rinkimus, o tai matytų visas pasaulis.

Balsavimo loterija

Ši koncepcija, ekonomistų iškelta per pastaruosius kelis dešimtmečius, yra paprasta ir įdomi, kurią verta būtų pabandyti JAV federalinių rinkimų metu. Idėjos esmė - kiekvienas rinkėjas gauna specialų nacionalinės loterijos bilietą, kuomet užsiregistruoja savo balsą. Kai pranešami rinkimų rezultatai, per televiziją įvyksta ir nacionalinė loterija, kurios prizai atitektų atsitiktiniams rinkėjams. Net 10 mln. dolerių laimėtojui - būtų svarbi motyvacija daugeliui, o jei prizų paskirstymas būtų didesnis, sėkmės galimybės tik dar labiau išaugtų. Galimas ir nepiniginis atlygis (naudojant žaidimizacijos atlygio modelius), pavyzdžiui, kelionės į Vašingtoną šeimai, priešpiečiai su būsimuoju prezidentu ir kita.

Loterijos sistema veiktų geriau nei tiesioginis skatinimas, nes tiesiogiai nesiūloma pinigų, mažinama galimybė klastingoms apgaulėms, o galimas atlygis svarbus visiems - ne tik vargšams. Jei idėja pateikiama tinkamai, galima gauti ir dvigubą naudą: didinti dalyvavimą rinkimuose, o balsavimo procesas taptų įdomus pats savaime. Ir nepriklausomai nuo to, ar palaikomas kandidatas laimi ar pralaimi, pilietis vis dar turi galimybę laimėti. Tai suteikia tam tikrą reikalingą emocinę pusiausvyrą.

Balsuotojo progresas
Kiekvienų artėjančių rinkimų metu galima skatinti pažangą ir siekti progreso, koordinuojat veiksmus pagal 10 aiškiai apibrėžtų žingsnių.
1. Užsiregistruoti balsavimui;
2. Dalyvauti moksliniuose tyrimuose;
3. Domėtis partijų programomis;
4. Domėtis diskusijomis ir debatais;
5. Atvykti į susitikimus su politikais;
6. Gauti ir užpildyti rinkiminį biuletenį;
7. Žinoti savo balsavimo vietą;
8. Planuoti balsavimo laiką;
9. Balsuoti;
10. Papasakoti draugui.

Kiekviename žingsnyje vartotojai galėtų „pasitikrinti” savo aktyvumą ir pamatyti, kaip sekasi judėti link tikslo, tartum naudojant juostą, kuri rodo jūsų profilio išsamumą LinkedIn programoje. Galima palyginti savo pasiekimus su tos pačios socialinės grupės nariais ar kitų šalių atstovais. Piliečio pažanga būtų stebima nuo vienų rinkimų iki pat kitų - siekiant pajusti efektyvų pilietinio dalyvavimo rezultatą. Aukštus rezultatus pasiekę dalyviai galėtų net padėti kitiems, o mažiau nusimanantys rinkėjai sužinotų, kaip naudotis sistema.

Jei jums nepatinka nė viena iš aukščiau paminėtų idėjų, dėl vieno dalyko galima būti tikriems: JAV išleidžia daugiau savo rinkimams, nei bet kuri kita tauta, o daugiausia išlaidų nukreipiama į balsavimo aktyvumą. Nepaisant to, rinkimuose aktyvumo lygis išlieka gana mažas. Siūlantys privalomą balsavimą nesugeba suprasti žmogaus psichikos pagrindų: žmogui apskritai nepatinka, kai liepiama, ką reikia daryti. Sužaidybinimas gali išspręsti šią problemą pigiau ir paprasčiau: naudojant socialinio sąmoningumo metodą, vartotojai skatinami balsuoti. Imkime šių rinkimų impulsą ir paverskime rinkėjų apatiją nauja gera banga.

Parengta pagal: http://www.huffingtonpost.com/

Patiko (0)

Rodyk draugams

Rašyti komentarą